Friday, June 24, 2011

SIAPA KITA?? KEMANA HALA TUJU KITA?? FIKIRKANLAH...

Assalamualaikum...
n3 kali nie eja nk kongsi ngn kwn2 satu lagu...
tp kali nie, bukan lagu2 cinta or seangkatan dgnnya..

tajuk lagu nie adalah WARISAN...
ye... mungkin ade diantara kwn2 yg prnah dgr lagu nie dulu...eja pn same jgk...
masa kecil dulu eja prnah juga dgr lagu nie...
dan skrng lagu nie kembali brkumandang di telinga dan hati eja...

jom kita dgr n hayatinya bersama2...


LAGU : WARISAN

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap diarus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah dinusantara



menitis air mata eja bila dgr lagu nie...
yaaa.... mungkin lagu ini tidak seindah lagu2 yg sering brkumandang di corong radio...
wlupn begitu, trlalu BANYAK nasihat yg ingin disampaikan kpd kita mlalui lagu ini..
tetapi, adakah kita ambil nasihat ini utk pedoman masa hadapan??

suatu masa dahulu, bangsa kita merupakan bangsa yg termasyur seantero dunia..
akibat sedikit kekhilafan, tanah kita telah dijajah, bangsa kita pernah dihina, hasil bumi kita menjadi milik orang lain, dan harga diri kita dipijak2...!!

dan apabila telah timbul kesedaran dlm diri, bangsa kita kembali bangkit..
bangkit untuk menuntut kembali maruah dan harga diri yg telah dirampas...
semua itu adalah jasa nenek moyang kita...
mereka mempertaruhkan darah dan keringat untuk mempertahankan hak milik bangsa kita...

Alhamdulillah, dengan izin Allah, dan berkat usaha generasi terdahulu, kita telah perolehi sperti apa yg kita miliki hari ini...
TETAPI, adakah bangsa kita akan terus menikmatinya sampai bila2???
INGAT..!! jika kita alpa, tidak mustahil kita akan kehilangan segalanya...
jika kita leka, mungkin sejarah akan berulang kembali...

Hang Tuah ada mengatakan bahawa,
"TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA..."
mungkinkah kata2 Hang Tuah itu akan menjadi kenyataan???
atau, perkataan MELAYU hanya akan tertulis di dalam KAMUS sahaja sebagai bukti bahawa orang Melayu PERNAH wujud di muka bumi ini??
hanya ANAK MELAYU sahaja yg bisa meraliasasikan ungkapan Hang Tuah itu...

bangkitlah anak melayu, kita perlu bekerjasama untuk mempertahankan daulat negara kita..
sengketa dan pecah belah hanya akan jadikan bangsa kita lemah...
jadi, kita perlu BERSATUPADU utk mempertahankan tanah bertuah ini...

ingat... air yg setitis, tidak mampu untuk memadam unggun api yg marak...
dan hanya sebatang mancis, tidak akan mampu untuk menyalakan unggun api...


renungkanlah bersama ea kawan2....
Assalamualaikum....

6 comments:

  1. Fes time dengar lagu ni masa darjah nam kot. Masa tu tengah kursus kat tempat yg nama dia WECANDO, Rompin. Time nih kasut sekolah ilang sebelah dihanyut ombak..weee........

    ReplyDelete
  2. hmm 2 la...
    besanye lagu2 mcm nie ade masa kt kursus jew...

    n yg plg pnting, xsngka komposer lagu nie mantan nc UUM... Dato DR Nordin KArdi... :>

    ReplyDelete
  3. Hai, sy suka sgt dgn blog awk
    salam perkenalan
    nice blog
    follow me back ok

    ReplyDelete
  4. thankz anum... :>
    sy baru je blaja brbloger nie... huhu
    btw, i will 4lo u back soon...

    ReplyDelete
  5. firsth time dgar...adoi truknya driku.. x patriotik langsung!

    ReplyDelete
  6. sobri yaacob: ala xpe la... biar lmbt dgr, jnji ade jgk dgr... kan3??? huhuhu

    ReplyDelete