Wednesday, June 29, 2011

KOLEKSI VCD N DVD CERITA PANJANG DORAEMON...

Assalamualaikum...
hmm klu sblm nie eja ade tnjukkn koleksi komik2 kesayangan eja, kali nie plak eja nk tnjukkan koleksi VCD dan DVD cerita panjang DORAEMON yg eja ade...
pd sesiapa yg knl eja, dorg msti tau yg eja nie minat giler ngn doraemon...

eja x kesah wlupn org nk kate eja nie otak katun ke sbb umr dh bape masih lg tgk cite doraemon...
eja mmg minat sume cite panjang doraemon n akan cuba beli semua vcd2 or dvd2 kisah doraemon...
tp cerita pnjang jew la yg eja layan pn...

NOBITA & THE WIND WIZARD
*
*
*

ALAM CERITA
*
*
*

TENTERA ROBOT
*
*
*

NOBITA`S & ROBOT KINGDOM
*
*
*

NOBITA IN THE WAN-NYAN SPACE-TIME ODYSSEY
*
*
*

NOBITA`S DINOSAUR 2006
*
*
*

THE LEGEND OF THE SUN KING
*
*
*

NOBITA & THE ANIMAL PLANET
*
*
*

THE NEW NOBITA`S GREAT ADVENTURE INTO THE UNDERWORLD
*
*
*

NOBITA & THE KINGDOM OF CLOUD
*
*
*

NOBITA DAN PERANG IKAN DUYUNG DAN LAUT

hmmm selain drpd 2, eja jgk ade cite doraemon tajuk:
  • PEMAIN PEDANG AWAN
  • PENUNGGANG DAINASOUR
  • MENEROKAI ALAM GHAIB
  • OPERASI DI PLANET ZAMU
  • KOTA HANTU
  • KELAHIRAN JEPUN


haaa 2 la sume koleksi cite panjang doraemon yg eja ade...
sumenye dlm bahasa melayu... :>

eja dh serik nk bg org pnjam cite2 nie sbb sblm nie ade bg org pnjam, tp dia ilangkn...
cthnye, cite KELAHIRAN JEPUN vcdnye dh ilang... tp nasib baik cr kt utube ade...
so ade yg soft copy jew la... cedih btl... geram pn ade jgk...
yg cite KOTA HANTU plak, tnggl cd1 jew... cd2 dh lenyap kemana ntah... ggrrrrrrr.....

wlu papepn, eja mmg sygggg sume koleksi vcd/dvd doraemon yg eja ade nie... wink3...

Tuesday, June 28, 2011

ALAMAK...!! DIA DH TACING LA.... CAMANE NIE EA?? HMMM

assalamualaikum...

adoyaiii.... (baru je jengah blog dh mengeluh.. hmmm)
mngapa sy mengeluh??
sbb........... ade sorg kwn nie dh tacing ngn eja n bff eja...
2 yg rase x sedap ati  2...

ala kwn... jgn r tacing ngn ktorg... bkn sngaja xnk bwk ko...
lgpn sy nie ikut org jew... bkn kete sy pn...
n yg plg pnting, ktorg kuar sumenye scara kebetulan...
kesian eja tgk bff eja nie.... (tuan punya kete)...
dia smpai ckp nk beli van plak lepas nie supaya leh angkut sume org klu kuar...
mklum la kete dia kecik jew.. (kecik2 pn Mini Cooper kowt... hehehe)
2 yg nk tukar van plak 2... nasib baik dia x kata nk beli bas... hahahaha

n utk pngetahuan ko wahai kwn, ktorg kuar bkn g jnjln tau...
g ambik barang je kt Segamat nun... ehh silap... Setapak jew...
lpas 2 ktorg trus balik... sblm 2 ade r jgk snggah mkn kt mcd... (ala mcd kt bnting je pn...)

mmg eja dh prsn dia nie mcm kecik ati ngn ktorg jew...
sbbnye eja trnmpak post dia dlm fb...
then esknye dia post kt wall eja plak tanye nape jln x ajak dia...
aduuhhhh... btl rupanye dugaan sy... dia dh terasa la...

wahai kawan.... sy arap awk x tacing lama2 ngn ktorg ea...
sy dh terangkn dh kt awk ape yg jd... so arap awk terima...
sbb nye sy kesian kt tuan kete 2... dia dh rasa serba salah dh 2..
have a nice day wahai kwn... :>

Friday, June 24, 2011

SIAPA KITA?? KEMANA HALA TUJU KITA?? FIKIRKANLAH...

Assalamualaikum...
n3 kali nie eja nk kongsi ngn kwn2 satu lagu...
tp kali nie, bukan lagu2 cinta or seangkatan dgnnya..

tajuk lagu nie adalah WARISAN...
ye... mungkin ade diantara kwn2 yg prnah dgr lagu nie dulu...eja pn same jgk...
masa kecil dulu eja prnah juga dgr lagu nie...
dan skrng lagu nie kembali brkumandang di telinga dan hati eja...

jom kita dgr n hayatinya bersama2...


LAGU : WARISAN

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap diarus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah dinusantara



menitis air mata eja bila dgr lagu nie...
yaaa.... mungkin lagu ini tidak seindah lagu2 yg sering brkumandang di corong radio...
wlupn begitu, trlalu BANYAK nasihat yg ingin disampaikan kpd kita mlalui lagu ini..
tetapi, adakah kita ambil nasihat ini utk pedoman masa hadapan??

suatu masa dahulu, bangsa kita merupakan bangsa yg termasyur seantero dunia..
akibat sedikit kekhilafan, tanah kita telah dijajah, bangsa kita pernah dihina, hasil bumi kita menjadi milik orang lain, dan harga diri kita dipijak2...!!

dan apabila telah timbul kesedaran dlm diri, bangsa kita kembali bangkit..
bangkit untuk menuntut kembali maruah dan harga diri yg telah dirampas...
semua itu adalah jasa nenek moyang kita...
mereka mempertaruhkan darah dan keringat untuk mempertahankan hak milik bangsa kita...

Alhamdulillah, dengan izin Allah, dan berkat usaha generasi terdahulu, kita telah perolehi sperti apa yg kita miliki hari ini...
TETAPI, adakah bangsa kita akan terus menikmatinya sampai bila2???
INGAT..!! jika kita alpa, tidak mustahil kita akan kehilangan segalanya...
jika kita leka, mungkin sejarah akan berulang kembali...

Hang Tuah ada mengatakan bahawa,
"TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA..."
mungkinkah kata2 Hang Tuah itu akan menjadi kenyataan???
atau, perkataan MELAYU hanya akan tertulis di dalam KAMUS sahaja sebagai bukti bahawa orang Melayu PERNAH wujud di muka bumi ini??
hanya ANAK MELAYU sahaja yg bisa meraliasasikan ungkapan Hang Tuah itu...

bangkitlah anak melayu, kita perlu bekerjasama untuk mempertahankan daulat negara kita..
sengketa dan pecah belah hanya akan jadikan bangsa kita lemah...
jadi, kita perlu BERSATUPADU utk mempertahankan tanah bertuah ini...

ingat... air yg setitis, tidak mampu untuk memadam unggun api yg marak...
dan hanya sebatang mancis, tidak akan mampu untuk menyalakan unggun api...


renungkanlah bersama ea kawan2....
Assalamualaikum....

Thursday, June 23, 2011

HENTIKAN ALASANMU...

assalamualaikum...
hmm dh lame jgk eja x jengah blog eja nie...
bkn xde masa, tp line b.band lmbat r...
tp sume 2 salah eja jgk sbb g d.load Nora Elina...
so line pn dh jd lmbab r ble dh cpai limitnye... huhu

hmm n3 kali nie nk post psl lagu jew..
mlm nie jew eja dh dgr lebih dr 10 kali lagu nie...
lagu nie lagu lama tp eja jew baru trdgr...
2pn sbb adik suruh d.loadkn lagu nie..
best giler wooo....
puitis sgt... smpai kne phm btl2 mksud kata2 dlm lirik lagu nie... terbuai la kejap td... hihi
so layan r ea... (pd yg brminat r... huhu)

Utama - Hentikan Alasanmu



UTAMA - HENTIKAN ALASANMU


Relakan sang bayu kini berpatah arah
Relakan sang mentari memanah resah
Usah kau paksa semua padamu pasrah
Walau tak tiris kau genggam khazanah dunia

Biarlah ribut berpuput bayu bertaut
Biarlah suria membakar ke dasar laut
Pasti rindumu tak mungkinkan larut
Andai kasih yang kau semai semakin surut

Walau berlimpah sumpah kasih kau curah
Tak bermakna jika hanya mainan hampa dibibir saja
Melingkar bicara dusta
Biasan hasrat penuh pesona

Cerminlah hasrat mu teman
Putarkan gambar amalan
Hentikan semua liar persoalan
Yang kau taburkan sebagai alasan

Luruskan coretan fikiran
Remangkan paksi keimanan
Leraikan desakan sunyi perasaan
Yang menikam ke dasar keyakinan


Andainya kau tewas dalam menentang rasa
Luruh apa yang kau khayalkan syurga
Dayunglah ke muara dengan penuh tabah
Pastinya kau kan tiba ke pangkuanNya…
Ke pangkuanNya
Ke pangkuanNya


Lagu: Addie M
Lirik: Yunus Said


Tuesday, June 14, 2011

KOLEKSI KESAYANGAN AKU... WINK3...

Assalamualaikum...

ari nie mood aku dh ok ckit...
klu n3 sblm nie aku duk brpuisi psl sabar xsabar 2 kn... (puisi r sgt kn... hikhikhik)
kali nie aku nk story psl bnde yg aku paling syg sx kt dlm bilik aku 2...
haaaaa nk tau pe dia x???? sudah semestinye komik2 n novel2 aku la.... hikhikhik

klu ade org ckp "eehhh budak nie... umr dh bape?? tp masih suka baca komik..!"
ade aku kesahhhh???? dh aku minat... suke aku r nk buat ape pn... (uihh eksen plak aku nie kn... hihi)

komik yg pling aku syg ialah DETEKTIF CONAN.
aku mmg ikuti kluaran komik nie... 
aku knal komik nie masa 2004...
masa 2 kwn aku bg pnjam 1 komik 2... klu x silap aku masa 2 dh siri yg ke 44 dh...
aku trus jatuh hati n trus strt beli...
mula2 2 mmg susah jgk... aku kne catch up balik dr siri 1-43 yg aku dh miss 2...
duit blnja skola aku pn bkn byk sgt kn... tp sbb minat ape pn aku snggup...

*
*
nie r koleksi komik Ditektif Conan aku..
rak buku kecik so kne r susun elk2 kn... huhuhu
alhamdulillah aku brjaya kumpul dr siri 1-71 :>
*
*
nie plak siri trbaru yg aku dh beli...
yg kluaran 72 blm kuar lg... 
hmmm xsbr aku nk tau kisah slanjutnye.. 



komik ke 2 plak DRAGON BALL..
hmmm sbnrnye komik nie mmg dh lame kt psrn...
dlu masa aku kecik2, adik aku slalu suruh abah belikn buku nie utk dia...
tp sbb budak2 kn, ktorg x pndai jage sgt... byk buku 2 dh ilang...
so aku ngn adik aku iaitu Apiz decide nk kmpul balik buku nie dr awal iaitu dr 1-43
susah jgk nk dpt komik nie balik...
ktorg smpai mintak tuan kedai orderkn  1 set komik nie utk ktorg...
n akhirnye dpt jgk...
*
*
hmmm slalu jgk aku ulang2 baca komik nie...
smpai dh naik hafal dh... huhu



hmmm slain 2 komik kt atas 2, aku jgk turut kmpul komik PENYIASAT REMAJA DETEKTIF Q
komik nie pn dh abis aku kmpul...
lgpn cite dia cuma ade 22 buah buku jew... so cpt ckit la nk kmpul sumenye...
buku nie kisah student kt skolah penyiasatan... best sgt cite nie...
*
*
pd sape2 yg minat siri2 penyiasatan, bace r komik nie...
alatan yg digunakn pn best2... n realistik plak 2... huhu



selain 2, aku  ade jgk komik ANAK SATRIA n ANAK SATRIA BARU..
dua2 komik nie aku belum abis kmpul lg...
akupn baru jew strt beli anak satria nie... siri anak satria dh abis n kluar plak anak satria baru...
so aku beli cikit2 r yg mana aku nk beli dulu... hikhikhik
cume skrng nie keadaan ekonomi poket aku x mngizinkan aku beli komik...
so stop r buat smentara wk2 dlu wlupn hati nie menggeletek nk g kedai komik n borong komik.. huhu
*
*
*
*



selain drpd komik2 nie, ade jgk beberapa komik bersiri lg yg aku beli...
tp dsebabkan jln cerita kurang menarik perhatian aku, aku stop beli...
antaranye ialah DIK CERDAS, GOOD MORNING CALL, DITEKTIF CONAN EDISI KHAS, MAJALAH DORAEMON n byk lg la...
majalah doraemon nie aku x minat sbb aku lbih suke kumpul CD cite pnjang jew...

selain 2, aku jgk ade kmpul siri2 penyiasatan sprti HARDY BOYS, SIRI SALMA @ NANCY DREW, 5 PENYIASAT, 7 PENYIASAT, n 5 SEKAWAN...
tp siri2 mcm nie dh x kuar dh... klu ade pn, versi english jew...
so xleh r aku beli lg... tp dlm hati mmg nk cr lg siri2 mcm nie... aku sgt suke...
klu jmpe, msti aku beli punye... tp syg x jmpe...
wlupn dh agak lusuh sbb xreti jage masa kecik2 dulu, aku still simpan... tp ade jgk yg dh ilang..
ehhh nie bkn komik tau... nie novel remaja... tp aku still minat jgk...

haa... lg 1, aku pn ade jgk KOMIK ANAK2 SIDEK..
hmmm yg nie msti sume org knl kn...
lagenda badminton negara 2...
tp komik nie dh byk sgt yg hilang n rosak... akupn xtau ilang ke mana...
klu x silap aku, dulu aku ade dr siri 1-120++ klu x silap aku...
pas2 siri 2 dh makin kurang menarik n rasenye skrng nie mcm dh xde jew...
sayanggg sgt komik nie dh byk ilang... isk3...

wlupn aku minat baca komik, aku pn minat baca NOVEL jgk...
ade dlm 20++ buah jgk r novel yg masih ade dlm koleksi...
tp novel aku pn ade yg ilang sbb org pnjam n x reti nk pulang...
akupn smpai lupe sape yg pnjam...
terkilan jgk r sbb bukan murah novel2 2... grrrrr....

hmmm 2 jew r nk kongsi kali nie... chauuu...

Saturday, June 11, 2011

KESABARAN & KE"MANUSIA"AN


jangan kamu cuba menduga org yg sabar...
andai kata suatu hari nanti tahap kesabarannya hilang,
dia akan terus menjadi seorang yg kurang sabar di atas setiap tindakan yg kamu lakukan...


jangan kamu cuba untuk menyakitkan hati org yg sabar...
andai kata suatu hari nanti hatinya telah sakit di atas perbuatan kamu,
sukar bg kamu untuk memulihkan hatinya kembali...


jangan sesekali kamu menyiram minyak ke atas orang yang sabar...
krn, minyak itu sumbu kepada api,
dan akhirnya api itu jua yg akan membakar diri mu...


jangan kamu cuba menyecilkan hati seseorang yg sabar...
krn, apabila dia telah merasa kecil hati,
pasti kamu tidak akan dipedulikan lg...


seseorang yg sabar boleh mejadi kurang sabar...
seseorang yg sabar boleh merasa sakit hati...
seseorang yg sabar juga pasti akan merasa kecil hati...
KRN... org yg sabar adalah MANUSIA...


tahap kesabaran manusia sgt terbatas...
oleh itu, jgn biarkan batas itu runtuh...
krn, apabila ianya runtuh, 
pasti kamu bukan lagi insan yg penting dalam hidupnya...

Thursday, June 2, 2011

JALAN2 DLM ESTET...

assalamualaikum...
hmm ari nie aku mmg agak boring...
so dsebabkan boring 2, aku pn buat r aktiviti aku sndiri...
nk tau ape aku buat?? (hmm mcm r ade org nk bace kn.. huhu)
td aku main make up2 ckit...
hmmm buat kt muka sndr jew...
mak ngn spupu aku dok tanye aku nk g mane makeup2 nie...
akupn kate r aku saje jew... xde keje... huhu

bila dh siap 2, aku ajak r mak g umah ktorg kt taman.. (skrng nie ktorg duk quaters..)
tp kali nie ktorg g berangkut r...
nk buat cmne kn... motor ade 1 jew... aku plak xpndai bwk kete...
so kne r antr spupu aku dlu then ambik mak aku plak...
nasib baik r umh 2 dekat jew dr umh aku skrng... :p

so dgn muka yg make up x ilang 2, aku pn g r taman...
smpai sane, aku g jln2 ngn spupu aku 2...
ttbe, aku trnmpak jln masuk ke estet...
hmmm tringat kenangan lama...
dlu g skolah, aku slalu lalu situ...
pkul 6.45 pagi aku dh kuar nk g skola...
so ktorg masuk r jln2 dlm estet 2... huhu
*
*
*
hmmm nie r estet yg aku besa lalu 2...
sbnrnya nie jln short cut ke pekan banting...
klu lalu cnie dkt ckit... aku naik bas g skola dr pekan bnting...
*
*
*
smbil jalan2 naik moto 2, smpat gak brenti tngkap gmbar..
hmmm yg nie r adik spupu aku... nama dia nina...
smbil tngkap2 pic nie, smpat gak sruh spupu aku nie tgk2 skeliling...
takot ade bahaya kn.....
*
*
*
hmmm ambik gmbr pn atas  moto jew...
nk turun sbnrnye smbil snap2 pic, tp kurang berani... huhu
*
*
*

hmmm aku masukkn 3 keping gmbr jew... sbnrnye ade lg... tp cukup r 3 keping jew kn...
tgh jln2 2, mak aku tepon... dia ajak g tgk baby kwn aku yg baru brsalin...
so ktorg pn kuar dr estet 2 n g tgk baby...
tp gmbr baby x smpat nk snap... 
hmmm 2 jew r aku nk gebang kali nie...
chau dulu...